,

De 7 bouwstenen van een Omnichannel Retail Strategie

Beeckestijn Business school heeft een helder “white-paper” geschreven over de aanpak van een Omnichannel Retail Strategie. In overzichtelijke stappen wordt uitgelegd wat er nodig is voor deze aanpak. Wat wij natuurlijk extra aanmoedigen is het feit dat ze aangeven dat het cruciaal is om één centraal punt te hebben waar alle klantgegevens bij elkaar komen, maar dat het juist bij veel bedrijven daar aan schort.

Nog nooit zijn er binnen retail zoveel faillissementen aangevraagd als in 2013. Ook grote en bekende ketens als de Freerecord Shop, Selexyz en de Schoenenreus legden het loodje. De Bijenkorf sluit meerdere winkels en zet zwaarder in op webshops. Maar een webwinkel starten is niet gelijk een garantie voor retail-succes. Kijk maar naar de ECI, de boekenclub op het internet, ook omgevallen. Webwinkels krijgen daarnaast last van sociale netwerken met concepten als ‘shared economy’ waarin consumenten diensten en producten met elkaar delen. Veel retailers willen graag meer gaan ‘e-tailen’ met nieuwe webshops en social channels. En we zien e-tailers en webshop-eigenaars op zoek gaan naar een fysieke vestiging in de winkelstraten. Wat een tijd.
Het is echter ook een tijd met veel kansen voor bedrijven en ondernemers die in de retailmarkt hun ogen en oren goed de kost geven en de juiste beslissingen nemen. Sterker nog, er zijn nog nooit zoveel kansen geweest. Die kansen ontstaan door de nieuwe kanalen en media. Geen enkele retailer ontkomt eraan op zijn minst een werkwijze te bedenken voor het inzetten van meerdere kanalen naast elkaar. Wat we zeker weten, is dat de tijd van single channel retail voorbij is. Het fysieke kanaal is nog steeds één van de sterkste troeven, maar de kracht schuilt ‘m in de goed geïntegreerde mix van offline met andere kanalen.