, ,

Onverwacht forse groei van online bestedingen

De online dienstensector groeide met 17,6 procent naar 4,05 miljard euro. In totaal gaven Nederlandse consumenten dus bijna acht miljard euro online uit.

Vooral de forse groei van online bestedingen van producten is onverwacht, stelt directeur Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org. “Dit zijn cijfers die aan de begintijd van internet doen denken”, zegt hij tegen de NOS. Mensen geloven volgens hem weer in de economie. “Ze durven na de crisis weer geld uit te geven en weten daarbij de internetwinkel steeds makkelijker te vinden.”

Het online aandeel binnen de detailhandel is volgens Jongen gegroeid van 7,6 procent vorig jaar naar 8,5 procent in de eerste zes maanden van dit jaar. Daarvoor zette hij de 3,91 miljard euro af tegen de totale consumptieve bestedingen aan detailhandelsgoederen, die volgens het CBS 45,9 miljard euro bedroeg. “De opkrabbelende cijfers in de detailhandel in de eerste helft van 2015 worden dus in belangrijke mate bepaald door stijgende online verkopen van (web)winkels.”

lees hele artikel

Bron: RetailNews/NOS